Jak vybrat nosiče ,,příčníky" na střechu auta.
Nosiče jsou klíčovým prvkem pro přepravu sportovního vybavení nebo jiného nákladu na střeše vozidla. Existují obecně dva typy nosičů – ty, které se montují na...
Motorový olej plní v motoru hned několik funkcí -mazání, chlazení, těsnění a čištění. Spotřeba oleje je z vyšší v době záběhu motoru, který se pohybuje od 5 000 do 20 000 km (závislé na stylu jízdy). Po ukončení záběhu motoru se spotřeba oleje ustálí na prakticky trvalé hodnotě. Následné zvyšování spotřeby oleje může být způsobeno např. opotřebením motoru, použitím méně kvalitního oleje nebo přeplňováním olejové náplně nad stanovenou hladinu.
Spotřeba motorového oleje
Výrobci motorů vždy uvádějí pro jistotu nadsazené hodnoty. Nejčastěji je uvedeno, že je spotřeba oleje 0,6 – 1 litr na 1000 km ujeté vzdálenosti. Z praxe však víme, že se reálná spotřeba pohybu okolo 0,1 – 0,2 litrů na 1000 km. Pokud bychom tedy brali dolní hranici spotřeby, je za každých 10 000 km ujeté vzdálenosti spotřebován 1 litr motorového oleje.
Poznámka: Naftové a turbomotory mají spotřebu o něco málo vyšší, než přeplňované motory.
Intervaly výměny motorového oleje
Závisí na dvou faktorech - typu motoru a jeho zatížení. Zážehové motory mají interval výměny z pravidla 1x za 10 - 15 000 km. U vznětových motorů se pohybuje interval mezi 10 – 20 000 km popř. 1x za jeden (max. 2 roky). Olej měňte i v případě, že nenajedete uvedený počet kilometrů, jelikož po určité době ztrácí své mazací vlastnosti.
Poznámka: Při městském provozu nebo trvalé sportovní jízdě je doporučeno intervaly výměny dodatečně zkrátit.
Obecné rady při výměně motorového oleje
Řiďte se pokyny výrobce automobilu. Pouze výrobce motoru (vozu) může odpovědně udat, jakou viskozitní (např. SAE 5W30) a výkonnostní (např. ACEA A3/B4 nebo API SM/CF) třídu musí olej splňovat. Téměř žádný známý výrobce automobilů nedoporučuje specifickou značku olejů, ale pouze udává požadavky na plnění klasifikací a specifikací oleje. Dbejte také na to, zda je či není pro vaše vozidlo požadována ještě výkonnostní třída oleje dle specifikace samotné automobilky (např. VW 504.00/507.00 (LongLife)).
Před vypuštěním oleje z motoru je nutné ho zahřát na provozní teplotu (alespoň. 15 minut jízdy), čímž dojde k odstranění veškerých usazenin. Po vypuštění oleje necháme pečlivě vykapat celou nádržku. Nezapomeňte kromě oleje vyměnit i olejový filtr. Po výměně si poznamenejte datum provedení výměny oleje, které je nutné pro dodržení správného intervalu další výměny.
Nakonec si pomocí diagnostiky upravte hodnoty pro další interval v odpovídající řídící jednotce pomocí funkce Přizpůsobení (popř. Adaptace). Jedná-li se o vozidlo s prodlouženým servisním intervalem (tzn. LongLife), u kterého se nenastavuje další interval ručně, ale je celý vynulován do počáteční hodnoty výměny, se používá funkce s označením Základní nastavení.
Postup kontroly hladiny a výměny motorového oleje
Poznámka: Pokud má olej po nějaké době jinou barvu, je to naprosto normální. Použitý olej na sebe váže veškeré nečistoty a usazeniny a tím se také postupem času mění jeho barva.
Při výměně se pokuste vyvarovat těmto chybám
Upozornění: Pokud se nebudete řídit uvedeným postupem výměny a doporučením výrobce motoru, je zde několik rizik, se kterými je nutné počítat. Mezi tato rizika spadají jak problémy s motorem (jeho poškození, zkrácení životnosti a snížení výkonu), tak nevratná znehodnocení systémů pro úpravu spalin. V neposlední řadě se může špatná výměna projevit také zvýšenou spotřebou paliva.